Primim multe sfaturi care își doresc să ne facă viața mai ușoară în această perioadă. Sper să vă fie de folos și cele câteva recomandări pe care vi le propun în continuare. Ele ne ajută să prevenim anumite probleme medicale cu care ne putem confrunta în izolare. Aveți și varianta audio la finalul articolului.

 

1.  Faceți mișcare

Întrucât ne mișcăm mai puțin și postura corpului, mai ales a coloanei vertebrale, nu este cea mai corectă pot apărea dureri de spate care uneori iradiază în membrele superioare sau în torace. Pentru că e dificil în această perioadă să facem investigații e mai bine să prevenim această problemă. Cu toții suntem nevoiți să facem schimbări în stilul nostru de viață, să ne resetăm în această perioadă, care nu știm exact cât va dura. Aceste schimbări, însă, le-am putea păstra și pe termen lung pentru că sunt în beneficiul nostru. Cei care eram obișnuiți să facem sport, ne-am adaptat și facem exerciții și în izolare. Ba mai mult, o parte dintre noi am găsit, în sfârșit, cele 30 de minute de activitate zilnică care să ni se potrivească perfect.

 

2. Respirați conștient

O data pe oră, trageți adânc aer în piept, apoi expirați și dați-l pe tot afară. Repetați de 3 ori. Unii pacienți au un tip special de anxietate care se manifestă prin dificultăți de respirație, un simptom de care ne temem în această perioadă. Nu este cazul să intrați în panică. Dacă nu știți cu certitudine că ați intrat în contact cu un caz suspect de infecție cu Coronavirus, riscul de a fi infectat este foarte mic. Psihologul Paul Slovic știe, probabil, mai multe decât oricine altcineva despre ciudățeniile evaluării umane a riscului. El ne arată că suntem conduși de emoție mai degrabă decât de rațiune, ușor influențați de amănunte fără importanță și având o sensibilitate inadecvată față de diferențele dintre probabilitățile reduse și cele neglijabile. Așa că, nu intrați în panică și respirați conștient.

 

3. Preveniți deficitul de vitamina D

Simptomele scăderii vitaminei D în organism pot fi oboseala, durerile osoase, crampele musculare, tulburările de dispoziție. Pentru asta e bine să avem în alimentație de trei ori pe săptămână pește oceanic, să mâncăm un ou la două zile, să consumăm lactate și să ieșim zilnic pe balcon.

 

4. Mâncați alimente doar câte consumă organismul într-o zi întreagă

Nu ne ajută deloc faptul că mâncăm de plictiseală, ca să terminăm ce am gătit, sau pur și simplu pentru că uneori pare a fi singurul lucru pe care îl putem controla. Mâncarea este într-adevăr o sursă de plăcere în această perioadă în care suntem vulnerabili în fața a ceva ce este incontrolabil. Și astfel, putem avea tendința să mâncăm mult mai mult decât avem nevoie, și consecințele le știm cu toții. Psihologul Steven Hayes explică foarte bine cum multe din instrumentele pe care le utilizăm pentru a rezolva probleme ne conduc în capcanele ce creează suferințe. Când mâncarea în exces este soluția pentru starea noastră de bine, riscul de obezitate crește, iar obezitatea vine din păcate la rândul ei cu un risc mai mare de cancer, de boli cardiovasculare, de diabet zaharat.

 

5. Dormiți 8 ore

Ora de culcare n-ar trebui să fie mai târziu de 22:00. Un somn de calitate ne ajută să prevenim multe probleme de sănătate. Autodisciplina necesară să respectăm un program de somn, de masă, de lucru ne ajută să realizăm că, de fapt, deținem controlul pe multe planuri din viața noastră. Avem scopuri clare și planuri pentru anul 2020, trebuie așadar să investim zilnic energie în ele. Este important și programul de relaxare. Faptul că ne uităm ore întregi la filme ne împiedică să le mai percepem ca pe o recompensă și pot să ne obosească. E bine ca ultima activitate din zi înainte de culcare să fie una plăcută, relaxată, să nu-i dăm creierului motiv de neliniște, de frământare cum ar fi după vizionarea anumitor filme. E mai bine să vedem o comedie. Să râdem înainte de somn. Să mergem la culcare cu un creier bine dispus, nu frământat.

 

6. Nu consumați alcool, tutun sau droguri

Sunt percepute ca fiind căi rapide să ne relaxăm și să uităm că ne e greu. Sfârșim așadar prin a ne face rău nouă înșine. Ne pierdem, ceea ce neurologul Antonio Damasio numea FRICA SĂNĂTOASĂ și nu ne mai temem de consecințele rele ale propriilor decizii. Da, este o perioadă în care toți pierdem, pe multe planuri, mulți dintre noi au pierderi irecuperabile și totul devine uneori absolut copleșitor.  În același timp însă, putem descoperi care sunt lucrurile cu adevărat importante pentru noi, care dintre ele ne aduc împlinire reală și pe care nu am vrea să le pierdem. Care sunt lucrurile fără de care nu am putea trăi? Să ne gândim ce câștigăm în această perioadă? Câștigăm timp, timp  pentru citit, pentru filme, pentru propria persoană, pentru introspecție, pentru claritate și pentru a afla ce contează cu adevărat pentru noi. Ca în orice criză avem nevoie să restabilim echilibrului nostru și al relațiilor construite până acum. Multe din strategiile care ne ajutau să funcționăm bine anterior au dispărut. E necesar să ne dezvoltăm altele, sănătoase, care să ne permită să ne adaptăm.

 

7. Cultivați bucuriile mărunte care ne produc emoții pozitive!

Văd în drumul meu spre cabinet cum mulți oameni fac ordine în case. Și fac asta fără legătură cu obișnuita curățenie de Paște. Înțelegem așadar că, ordinea fizică din jurul nostru ne ajută foarte mult și la ordinea din interiorul nostru. Ce alte resurse avem? Păi de pildă, putem să ne rugăm mai mult, să medităm, unii poate pentru prima dată, să explorăm cu toate simțurile spațiul din jurul nostru, așa limitat cum e el, avem acces la artă în multe forme și chiar dacă locuim la bloc într-un spațiu mic putem face o grădină și într-un ghiveci, ne putem bucura de trilul păsărilor, de copacii înfloriți, da, chiar și de la geam, sau de pe balcon. Se poate!

 

8. Nu alimentați panica

Primim informațiile și cu mintea și cu sufletul, iar intensitatea emoțională a mesajelor la care suntem expuși ne poate spori și mai mult anxietatea. Să avem mare grijă la ce ne expunem, din ce surse și cât de des. O dată pe zi, din surse oficiale e destul pentru siguranța noastră și pentru a fi informați. Să nu ne bazăm pe rațiune că putem selecta noi ce ne afectează și ce nu. Pentru că așa cum frumos ne-a explicat psihologul Jonathan Haidt, COADA EMOȚIONALĂ BÂȚÂIE CÂINELE RAȚIONAL. Avem nevoie să fim calmi și să transformăm energia negativă într-o energie de reacție. Oferiți-vă autocompasiune. Avem o mare nevoie să ne tratăm pe noi înșine cu bunătate. Pentru asta trebuie să ne acceptăm vulnerabilitățile, iar reducerea anxietății ne va ajuta mult. E necesar și important să acceptăm ca suntem imperfecți, că avem vieți imperfecte. Să facem tot posibilul să trăim în prezent cu exact ce ne oferă prezentul. E nevoie să ne spunem uneori că e foarte greu, repetați după mine PENTRU MINE ESTE FOARTE GREU ACUM. E important să ne validăm verbal, nouă înșine, faptul că uneori ne simțim rău, dar suntem oameni și avem acest drept. Și plecând de aici, să ne tratăm pe noi înșine așa cum ne purtăm cu cel mai bun prieten. Să ne întrebăm CE AM EU NEVOIE PENTRU MINE și, atât cât putem, SĂ NE ȘI OFERIM.

 

9. Supravegheați copiii!

DA-ȚI-LE MODELE! Unii dintre noi au MAREA șansă de a fi izolați alături de familie. Noi, părinții, știm clar că energia copiilor e invers proporțională cu spațiul în care se manifestă. Cu cât spațiul e mai mic cu atât energia de consumat crește. Aceia care suntem părinți avem sigur preocuparea de a fi un model pentru copiii noștri. Iată, avem acum posibilitatea de a le arăta cum putem ieși mai buni și mai întregi dintr-o criză, un model pe care îl pot folosi pentru tot restul vieții. În mod interesant cele mai bune sfaturi de parenting, care cred că se potrivesc bine perioadei, le-am găsit într-o carte de logică în care Gerd Gigerenzer spune că părinții de pretutindeni nu trebuie să facă ecuații greoaie în minte. Tot ceea ce au nevoie sunt una sau două reguli simple și poate o metodă de a-și da seama când să folosească una sau pe cealaltă. De exemplu, ori de câte ori este posibil să fii alături de copilul tău și ori de câte ori este necesar să preiei controlul, cum frumos ne învăță Kent Hoffman.

 

10. Aveți grijă de relația de cuplu

Deși în mod obișnuit conviețuim împreună, totuși nu ne petrecem atât de mult timp ÎMPREUNĂ. Asta pentru că trăim la distanță datorită activităților pe care le avem fiecare separat. Acum însă, vrând ne-vrând suntem în proximitate, în familie, iar uneori această proximitate poate deveni sufocantă. Poate face ca probleme pe care de obicei le evităm, să apară cu mult mai des. Nu înseamnă că aceste probleme nu existau și înainte. Proximitatea însă a pus o lumină puternică pe ele și e doar momentul să încercăm să le rezolvam. Ce putem face pentru a le rezolva matur? În primul rând să ne controlăm, să ne abținem  până când găsim un moment adecvat, iar atunci NU ne repezim, pur și simplu, să ne vărsăm nemulțumirile, ci le expunem calm și rațional și cu atenție. E bine să alegem un moment mai puțin tensionat în care celălalt poate fi mai receptiv. Dacă situația e tensionată, lăsăm să treacă tensiunea și apoi abordăm problema respectivă. Putem de exemplu scrie pe ceva ce ne supără,  până avem posibilitatea să ne rostim calm nemulțumirile. Încercați/ experimentați abordarea asta. Dă roade!

Am invocat cei șase specialiști care mie personal mi-au influențat mult practica profesională și ca o tentativă de a face ceea ce mi se cere des, VĂ PROPUN o listă de cărți. Puteți începe cu ei ca autori în timpul câștigat recent.

Sper ca în aceste gânduri fiecare dintre voi să fi găsit CEVA-UL care să i se potrivească și să îi fie de folos.

ȘI NU UITAȚI: copiii vor avea mult de câștigat dacă părinții lor sunt bine. Cât despre adolescenți, sunt continuu uimită de fiul meu de 14 ani și cred că mulți părinți de adolescenți simt la fel. Sunt uimită de cât de bine s-a adaptat acestei perioade, fără să se confrunte cu vreuna din problemele de mai sus, el continuând să se pregătească pentru finalul clasei a opta, să comunice și să se bucure de compania prietenilor.

Așadar, aș vrea la final să nu uităm de cei care sunt izolați și singuri, poate din cauza bolilor sau a vârstei. În primul rând noi să încercăm, dacă putem să îi ajutăm, să fim alături de ei cu câteva cuvinte de încurajare, fie la telefon sau chiar, de ce nu, ajutându-i în fapt, atât cât putem. Uneori o pâine proaspată are valoarea unui festin dacă e adusă când e mare nevoie de ea. Alteori doar adresând o simplă întrebare vecinului/vecinei în vârstă înainte de a merge la magazin daca au nevoie de ceva, poate conta enorm.

Cred că vă e greu să ieșiți la cumparături cu masca pe față, pentru că atunci când apleci puțin capul și respiri se aburesc ochelarii și este foarte deranjant. Ce puteți face în situația asta?

Ridicați capul sus și haideți să ne facem viața un loc mai plăcut și mai luminos!